Klasseplan is nu gratis en zonder verplichtingen te gebruiken tot de zomervakantie. In Klasseplan kun je taken en doelen klaarzetten voor je leerlingen. Ze kunnen thuis inloggen op de digitale weektaak en aangeven wat ze klaar hebben, jij kunt dan online volgen. Ook kun je hyperlinks toevoegen aan taken zodat leerlingen op de juiste website terechtkomen.
Hieronder vind je het stappenplan voor het starten met Klasseplan. Heb je hulp nodig bij het inrichten dan kun je ook bellen met Maarten van der Steeg, 06-13027919.
Stappenplan starten met Klasseplan
Stap 1 Schoolbeheer Bij > Schoolbeheer, kun je een Edex bestand (Edex 2.0) importeren waarmee direct alle groepen en leerlingen worden toegevoegd. Vervolgens klik je bij >Schoolbeheer, abonnementen op abonnement afsluiten. (kies alle onderdelen). Nu kun je bij > Schoolbeheer, leerkrachten met het plusje de leerkrachten toevoegen en koppelen aan een groep.
|
|
|
|
|
4. Klik op het plusje achter de planning die je wilt importeren.
|
5. Kies de startdatum (altijd aan het begin van het schooljaar) |
|
|
|
|
|
|
2. Kies het vak, de periode en vul je naam in.
|
|
|
|
Stap 13 Het digitale logboek gebruiken1. Invoeren nieuwe opmerkingenKlik op 'Naar het logboek' in de weekplanning om bij het digitale logboek te komen. Klik dan op 'item toevoegen', je krijgt dan dit scherm: Hier kun je een vak kiezen (verplicht onderdeel), leerlingen koppelen aan dit item (niet verplicht), en intypen wat je opviel. Vervolgens kun je hier ook een actie aan koppelen en deze actie inplannen op een van de komende dagen, dat doe je door de dag aan te klikken. Tenslotte kun je een bijlage toevoegen, zoals een foto of bestand. Klik op 'item opslaan' om dit af te ronden. |
2.Tijdlijn bekijken en filteren Dit item verschijnt nu in een tijdlijn, je kunt hier doorheen scrollen om alle items te zien. Je kunt hier ook zien wie het item heeft ingevoerd en op welk moment. Ook kun je filteren in de tijdlijn, klik daarvoor op het blauwe filter-icoontje. Je kunt dan filteren op vak, leerlingnaam of periode. Zo kun je snel zien welke items voor bijvoorbeeld rekenen zijn ingevoerd. |
3. Items bekijken op het roosterOp het rooster zie je nu de opmerkingen staan die zijn toegevoegd vanuit het logboek. Door op deze regel te klikken klapt hij open en kun je de volledige tekst lezen. Is je digitale rooster nog leeg klik dan in de weekplanning van Klasseplan op 'synchroniseren'. Alle ingeplande items worden dan naar het digitale rooster gestuurd. Dit synchroniseren hoeft niet per vak, maar bijvoorbeeld per week, of als je een nieuw onderdeel toevoegt in je planning.
|
4. Rapportje printen van logboekitemsKlik je op het print-icoontje (rechts in beeld, onder je naam), dan kun je een rapport printen van de logboek-items. Kies bij 'Weergave' voor de optie 'Logboek'. Je kunt een groep of vak of leerling selecteren, klik daarna op 'rapport genereren'. Nu zie je een rapport van de items die je heb geselecteerd. Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudig alle logboekitems van een bepaalde leerling voor een van de vakken in beeld brengen. Klik op 'rapport printen' als je dit rapport wilt printen of als je er een pdf van wilt maken om op te slaan. Kies dan als bestemming bij het printen 'opslaan als pdf'.
|